Flawless

Flawless
Unlike The Heaven Above Flawless We Are Not

Saturday, November 22, 2014

Omega 3 Membantu Perokok Berhenti Merokok

Ini kajian terbaru....sangat baru. Kajian yang diterbitkan dalam Journal of Psychopharmacology dijalankan oleh Dr Sharon Rabinivitz Shenkar dan pasukannya. Omega 3 dalam minyak ikan dapat membantu perokok berhenti daripada habit mereka. Murah, berkesan, bagus untuk kesihatan dan hampir tiada kesan sampingan!

Menurut Dr Shenkar kaedah rawatan dan ubat yang digunakan untuk menangani ketagihan nikotin pada masa ini, kurang efektif dan boleh memberi kesan berbalik yang menjadikannya sukar untuk diteruskan.

Kajian yang dilaksanakan oleh Dr Shenkar dan pasukannya mendapati perokok yang diberikan minyak ikan selama sebulan telah mengurangkan jumlah rokok yang dihisap oleh mereka sebanyak 11 peratus jika dibandingkan dengan perokok yang mengambil pil "dummy".

Seramai 48 orang perokok yang telah merokok purata selama 11 tahun dan menghisap lebih kurang 14 batang rokok sehari, menyertai kajian ini. Mereka kemudian di bahagikan kepada dua kumpulan secara rawak.

Satu kumpulan diberikan 950mg kapsul omega-3 (504mg EPA, 378mg DHA, dari sumber ikan laut sejuk) 5 kali sehari selama 30 hari.

Satu kumpulan lagi diberikan 5 pil "placebo" dengan jumlah yang sama seperti kumpulan di atas.

Setelah sebulan, kumpulan pertama telah mengurangkan kadar pengambilan rokok sebanyak 11 peratus yang menyamai hampir 2 batang rokok sehari.

Selain dari itu, mereka juga tidak menunjukkan keinginan kembali kepada ketagihan asal walaupun didedahkan kepada persekitaran perokok setelah disekat dari pengambilan rokok selama 2 jam.


Walaubagaimnapun pengambilan minyak ikan yang bekualiti perlu diperhatikan agar hasil yang diingini diperolehi.

3 biji kapsul OmegaGuard mengandungi 990mg omega-3 (540mg EPA, 360mg DHA).

Terdapat beberapa minyak ikan jenama lain yang hanya mengandungi 180mg EPA dan 120mg DHA untuk setiap 1000mg omega-3.

Selain dari itu, banyak lagi keistimewaan OmegaGuard yang akan saya terangkan dalam entri akan datang.

Minyak ikan berkualiti? Hubungi saya di 012-4743370 atau add saya di FB Emi Ariyani Aris.

No comments:

Post a Comment